loading...

دنیا

بازدید : 116
چهارشنبه 22 بهمن 1399 زمان : 15:50

ترخیص کالا در ایران

ترخیص کالا در ایران به مفهوم آماده سازی و ارائه اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم جهت ترخیص کالا نظیر مجوزهای ترخیص کالا مانند مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات، مجوز مبارزه با مواد مخدر، مجوز قرنطینه مرزی و مجوز قرنطینه نباتی و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین المللی خود پرداخته باشند (شامل 10% کرایه حمل کالا) تعلق می گیرد را شامل می شود. ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی می باشد. بسیاری از ترخیص کار ها در حوزه هایی چون صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین آلات و مواد اولیه به تخصص رسیده اند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک به منظور ارائه کالاها و اجناس به گمرک و آزادسازی آنها برای وارد کننده یا صادر کننده انجام می شود. در این صورت کالا از حالت قاچاق خارج شده و جنبه قانونی پیدا می کند. در فرآیند ترخیص کالا چندین مرحله طی می شود که از جمله آماده سازی، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک، محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، ماخذ تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و… صورت می گیرد.

در اکثر کشورها کارگزاران گمرک و حق العمل کاران، در زیر مجموعه فعالیت فورواردری کالا فعالیت می کنند. خطوط کشتی رانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان و تجارت های مستقل بطور عمده کارفرمایان حق العملکار گمرکی به شمار می روند و کشور ایران هم از این قائده مستثنی نمی باشد.

مرحله اول : ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL
در بدو ورود کالا به گمرک ، مراحل ترخیص کالا آغاز خواهد شد که اولین مرحله در ترخیص کالا مربوط به تکمیل اظهارنامه واردات و ورود اطلاعات مربوط به آن در سیستم گمرک کشور است و هم اکنون با مجهز شدن اغلب گمرکات کشور به سامانه EPL ، مرحله اول از طریق این سامانه گمرکی به صورت آنلاین انجام می شود، بنابراین دیگر نیازی به انجام امور اظهار کالا به صورت حضوری نیست. طبق دستور العملی که در سایت رسمی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران به نشانی irica.gov.ir به منظور ترخیص کالای وارداتی و خروج کالای صادراتی آمده است، اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل داده شود و اظهارکننده کالا باید تمامی اطلاعات مربوطه را در آن وارد کند.
اسناد لازم برای اظهار کالا جهت واردات قطعی که باید توسط مالک کالا و یا نماینده وی تهیه شود عباتند از :
۱. اظهارنامه واردات قطعی ( پیش نویس و ثبت در سیستم EPL گمرک )
2. کپی کارت بازرگانی معتبر ( مرتبه اول اصل کارت جهت کدینگ )
3. قبض انبار، هنگامی که کالا به انباردار گمرک تحویل داده می شود ، برای صاحب کالا به عنوان رسید محموله صادر خواهد شد.
4. بارنامه
۵. ترخیصیه
۶. گواهی مبدا
۷. فاکتور یا سیاهه خرید
۸. اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات ( در صورتی که روش پرداخت اعتبار اسنادی یا برات باشد )
۹. پروفورما ( پیش فاکتور )
۱۰. مجوز ثبت سفارش
۱۱. لیست عدلبندی
۱۲. بیمه نامه
۱۳. پروانه بهره برداری ( حسب مورد برای شرکت های تولیدی )
۱۴. کاتالوگ و بروشور ( حسب مورد )
۱۵. مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر ( حسب مورد )
۱۶. وکالتنامه رسمی، کارت حق العملکاری ( حسب مورد )
۱۷. پروانه صادراتی ( در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام شود )

در این سامانه امکان پرینت پیش اظهار وجود دارد بنابراین اگر کاربران به ورود اطلاعات به صورت مستقیم و آنلاین عادت ندارند ، می توانند در ابتدا شکل کلی این اظهار نامه را پرینت گرفته و تمامی قسمت های مربوطه را پر کنند سپس به ورود اطلاعات به سیستم بر اساس آنچه که از قبل پر کرده اند بپردازند. مالک کالا می تواند اظهار نامه گمرکی را شخصا یا از طریق نماینده قانونی خود تنظیم کند. لازم به ذکر است بعضی از اسناد ذکر شده در بالا مثل مجوزهای موضوع شماره ۱۴ و ۱۵ ، بعد از اظهار و در جریان ترخیص از سازمان مربوطه اخذ می شوند که بعدا به آنها اشاره خواهیم کرد ولی در هر صورت اظهار کننده اسناد را کنترل نهایی نموده و فرم پیش نویس اظهارنامه را با استفاده از آنها تکمیل می نماید. مبلغی که توسط صاحب کالا به عنوان حقوق ورودی باید پرداخت گردد، یکی از اطلاعات بسیار مهم و اساسی موجود در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه می شود. همچنین باید بدانید ، تکمیل فرم اظهارنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و چنانچه در تکمیل آن اشتباهی رخ دهد منجر به آسیب های مالی و غیرمالی سنگینی خواهد شد. بنابراین در صورت بروز هرگونه خطا یا اشکال همواره می توانید با پشتیبانی این سامانه تماس بگیرید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 66
  • بازدید کلی : 1844
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی